Conners 3 – dla kogo?

Conners 3 jest przeznaczony do oceny dzieci w wieku od 6 do 18 lat, przy czym warto zaznaczyć, że samoocena ma poziom czytania dostosowany do uczniów klasy trzeciej. Ocena ta jest relatywnie krótka – pełna wersja zajmuje około 20 minut, a skrócona forma tylko 10 minut, co jest szczególnie korzystne dla uczniów z trudnościami w koncentracji.

Conners 3 został opracowany z myślą o analizie nie tylko ADHD, ale także innych zaburzeń często współwystępujących lub mylnie uznawanych za ADHD, takich jak zaburzenia opozycyjno-buntownicze czy zaburzenia zachowania. Mimo podobnych objawów, te zaburzenia mogą wymagać odmiennych podejść terapeutycznych.

Conners 3

Nowoczesne standardy diagnostyczne

Conners 3 opiera się na standardach diagnostycznych zdefiniowanych przez DSM-IV-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), ale jest również zgodny z nowszym DSM-5, który wprowadza dodatkowe kryteria rozpoznawania ADHD. DSM-5 jest aktualną klasyfikacją opracowaną przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, która rozszerza kryteria oceny ADHD w różnych kontekstach rozwojowych.

Charakterystyka testu conners 3

Conners 3 jest narzędziem, które umożliwia wieloaspektową ocenę dziecka w wieku od 6 do 18 lat, uwzględniając różne konteksty jego funkcjonowania, takie jak:

  • środowisko domowe,
  • szkolne,
  • społeczne.

Narzędzie to obejmuje trzy wersje kwestionariuszy dla:

  • rodziców,
  • nauczycieli,
  • samego dziecka (powyżej 8 roku życia).

Każda z tych wersji dostarcza cennych informacji, które umożliwiają wszechstronną ocenę trudności dziecka z różnych perspektyw.

Funkcjonalność I zastosowanie

Test Conners 3 znajduje szerokie zastosowanie zarówno w praktyce klinicznej, jak i w badaniach naukowych. Jest on nieoceniony w diagnozie ADHD oraz zaburzeń współwystępujących, a także w monitorowaniu postępów terapii i planowaniu indywidualnych programów terapeutycznych. Dzięki możliwości powtarzania badań, narzędzie to pozwala na śledzenie zmian w objawach ADHD i dostosowywanie terapii do aktualnych potrzeb dziecka.

Przykłady zastosowań terapeutycznych

Wyniki Testu Conners 3 są często wykorzystywane do tworzenia spersonalizowanych programów terapeutycznych, opartych na unikalnym profilu trudności dziecka. Na przykład, jeśli wyniki wskazują na silną impulsywność oraz problemy w relacjach z rówieśnikami, terapia może skoncentrować się na rozwijaniu umiejętności społecznych oraz kontroli impulsów. Dodatkowo, powtarzanie testu na różnych etapach terapii umożliwia śledzenie postępów i wprowadzanie niezbędnych zmian w planie terapeutycznym.

Wartość diagnostyczna

Conners 3 pozwala na ocenę wielu aspektów funkcjonowania dziecka, w tym:

  • nadpobudliwości,
  • impulsywności,
  • problemów z nauką,
  • agresji,
  • relacji z rówieśnikami,
  • funkcjonowania wykonawczego.

Narzędzie to również zawiera pozycje przesiewowe dla lęku i depresji, co umożliwia kompleksową ocenę stanu emocjonalnego dziecka i identyfikację trudności współwystępujących z ADHD. Jest to szczególnie ważne w przypadkach, gdy ADHD współistnieje z innymi problemami emocjonalnymi, co może wpływać na wybór odpowiednich strategii terapeutycznych.

Ograniczenia narzędzia

Mimo swojej wszechstronności, Conners 3 nie powinien być stosowany jako jedyne narzędzie diagnostyczne. Zawsze powinien być częścią szerszego procesu diagnostycznego, który obejmuje inne testy oraz wywiady z rodzicami, nauczycielami i samym dzieckiem. Dodatkowe badania, takie jak testy neuropsychologiczne, mogą być niezbędne do pełnej diagnozy i ustalenia odpowiedniej ścieżki terapeutycznej.

Źródła:

  • Conners, C. K. (2008). Conners third edition (Conners 3). Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  • Kruk, A., Brukwicka, I., Kopański, Z., Kollár, R., Kollárová, M., Bajger, B., & Bojanowska, E. (2016). ADHD: zaburzenia zachowania i emocji wieku dziecięcego i młodzieńczego.